Hyresvärdens rätt att göra efterforskningar i samband med andrahandupplåtelse

Hej,

Jag har ett hyresrättskontrakt, jag och min tjej vill nu "prov bo" tillsammans i hennes bostadsrätt. .

Jag har hittat en andrahandshyresgäst och skickat in förfrågan om tillstånd till min värd.

Är det rimligt att min värd kräver att få:

1. veta vart jag ska flytta?

2. vem jag ska prov bo med?

3. om jag har någon andel i bostadsrättsföreningen(flickvännens)?

4. utan min vetskap/tillåtelse tar kontakt med ovan nämna förening?

Jag har förövrigt inget ägande i denna förening så inget problem för min del. Är jag som hyresgäst begränsad i ägande, sparande eller investerande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

För att en hyresgäst ska få hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs att antingen hyresvärden eller en hyresnämnd samtycker till det. Av 12 kap. 40 § jordabalken framgår att hyresnämnden ska sitt samtycke om hyresgästen på grund av bl.a. särskilda familjeförhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Det kan t.ex. röra sig om en person som funderar på att bli sambo med en partner, men ännu inte är helt säker. Däremot godtas inte andrahandsupplåtelse när hyresgästen har flyttat in hos en vän.

Eftersom en hyresnämnd har rätt att godta en andrahandsupplåtelse som hyresvärden sagt nej till är det en god idé för hyresvärden att fatta beslut utifrån de kriterier som ställs upp i 12 § kap. 40 § jordabalken. Detta är orsaken till att hyresvärden kräver att få viss information.

Därmed återstår frågan om de frågor som hyresvärden ställer är befogade. Svaret på denna fråga måste enligt min mening bli jakande. Trots allt krävs att hyresvärden gör vissa efterforskningar för att klargöra om det verkligen är så att du flyttar in hos en partner du överväger att bli permanent samboende med och inte bara så att du flyttar in hos en vän.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare