Hyresvärdens rätt till att gå in i rummet

Under mina 6 månader som inneboende hos en kvinna gick hon in nästan dagligen på mitt rum utan min tillåtelse och ändrade om, likaså i mitt ( privata) badrum och droppen blev när hon möblerade om hela rummet utan att fråga, när jag var på jobbet.

Jag känner mig väldigt kränkt och skulle vilja att hon betalar böter till mig, men har inga vittnen mer än hennes ord emot mitt. Kan jag ändå stämma henne? och hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan hyresgäst och hyresvärd regleras av Jordabalken (JB) 12 kap. Enligt JB 12 kap. 26 § har hyresvärden rätt att gå in i den hyrda "lägenheten" för att utföra arbeten som inte tåls att skjutas upp, det gäller alltså arbeten som krävs för att inte det uthyrda ska ta skada. Mindre brådskande arbeten kräver att du som hyresgäst blivit tillsagd åtminstone en månad i förväg. Att bara gå in och möblera om kräver samtycke från dig.

Eftersom att du inte lämnat samtycke strider detta mot JB 12 kap. och kan även vara brottsligt. Att få ersättning enligt JB 12 kap. kräver att du lidit skada, det skulle möjligtvis vara ditt arbete med att flytta tillbaka dina saker.

Som sagt skulle detta kunna vara ett brott i så fall egenmäktigt förfarande eller självtäkt som du hittar i Brottsbalken (BrB) 8 kap. 8 och 9 §§. Denna utredning kräver närmare uppgifter och jag råder dig att ringa oss, telefonnummer hittar du nedan!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din hyresvärd du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare