Hyresvärdens uppsägning av hyresavtal

Hej! Jag har precis fått reda på att jag har blivit uppsagd från min hyresrätt. Anledningen är att min hyresvärd inte anser att jag har behov av lägenheten för att jag inte är hemma tillräckligt ofta. Jag är hemma några dagar i veckan men är borta ungefär lika ofta. Är detta anledning nog för att säga upp mig? Behöver de inte förvarna mig innan de säger upp mig? Behöver de dessutom inte ha bevis på att jag inte är hemma tillräckligt mycket?

Jag försöker hitta något i hyreslagen om att jag måste vara hemma minst en viss del av min tid men hittar inget. Inget sådant står heller i mitt hyreskontrakt. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kapitel 12 i jordabalken utgör den så kallade hyreslagen, som är tillämplig på denna fråga.

Om det finns grund för uppsägning så ska den först och främst vara skriftlig, om du hyrt lägenheten i mer än 3 månader (12 kap. 8 § JB). Det finns ingen rättighet att bli förvarnad av hyresvärden innan hen säger upp avtalet, men huvudregeln är att en uppsägningstid på 3 månader börjar att löpa, om man bott i hyresrätten i mer än 2 veckor (12 kap. 4 § JB). Det innebär att man fortfarande har rätt att nyttja hyresrätten i 3 månader till.

Uppsägningsgrunder för hyresavtal regleras i 11–14 §, 16–18 § och 42 § i jordabalkens 12 kapitel.
Att du blir uppsagd på grund av att du inte anses spendera tillräckligt mycket tid i hyresrätten är ingen giltig grund. Den grunden omfattas inte av någon av ovanstående bestämmelser. Uppsägningen är därav ogiltig då den varken har stöd i lag eller av hyreskontraktet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare