Hyresvärds rätt till tillträde

Jag hyr del av villa: två rum o toalett som är mina 'egna'. Dessutom har jag del av kök, badrum, tvättstuga o garage.

Får hyresvärden helt utan mitt medgivande eller utan att informera mig i förväg gå in i min del av villan för att flytta på möbler eller börja 'fixa' på toaletten med silikon etc. Behöver jag stå ut med detta? Måste hyresvärden informera mig innan denne har rättighet att gå in i mina 2 rum o toalett?

Lawline svarar

I hyreslagens 26 § stipuleras att en hyresvärd har rätt att relativt omgående få tillträde till hyresgästens lägenhet om det är för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada.

För att man som hyresvärd skall kunna motivera att gå rakt in i lägenheten utan att informera sin hyresgäst krävs det att något av ytterst brådskande karaktär, exempelvis vattenläcka, påkallar besöket. För övriga ärenden skall man informera och ge hyresgästen en viss tidsfrist innan förbättringsarbeten eller tillsynen skall utföras. Att din hyresvärd bereder sig själv tillträde för att "fixa på toaletten med silikon" låter jag därmed vara osagt huruvida det är motiverat, är det på grund av risken för vattenskada skulle det kunna vara acceptabelt, är det däremot enbart av förbättrande karaktär ser jag det som orimligt.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare