Ideell förening - personligt ansvar?

Hej. jag är ordförande i en ideell förening. Vi är ett ett tjugotal personer som bedriver kulturell verksamhet i en gemensam lokal. Hela föreningens syfte är endast att tillsammans betala för hyra, el och städning av lokalen.

Vi har en hyresvärd som inte gör något underhåll alls och som oftast inte svarar på mail och samtal. Nu har det börjat läcka in vatten i taket när det regnar. Taket har börjat rasa in lite och det luktar mögel. Jag tror inte vi har någon rätt till underhåll i enligt kontraktet. Min fråga är: om vi säger upp lokalen och föreningen. Kan vi bara lämna den direkt då utan att jag blir personligt betalningsskyldig för resten av uppsägningstiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är föreningen en juridisk person binds endast föreningen av hyresavtalet och inte du personligen - med andra ord: inget personligt betalningsansvar (finns ingen lag om ideella föreningar, men jämför: 1 kap 3 § Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar). Däremot blir ju föreningen ersättningsskyldig om inte avtalet sägs upp på det sätt ni bestämt vid ingåendet. Kolla därför upp vad som gäller för hyresavtalet - är det ingått på bestämd tid, obestämd tid, vilken uppsägningstid har ni enats om osv. Regleringar om hyra finns i 12 kap jordabalken (1970:994) och du kan där se närmre vad som gäller för just ert avtal om det inte framgår av kontraktet. Att tillägga är även att hyresvärden har en viss skyldighet att se till att hyresrätten är fullt brukbar för sitt ändamål (12:9 JB, 12:15 JB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare