Immaterialrättsligt skydd för personnamn

Hej!

Vad gäller för användning av kända personers namn i t.ex tryck av t-shirtar. Kan jag skriva August Strindberg på en t-shirt som sedan säljs och det är helt lagligt?

Jag förstår att det är annorlunda om personen lever, då måste man väl ha deras samtycke? Men döda, käönda profiler, hur är dt med dem?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga beror på vilket namn du använder på tröjorna. Det bör dock inte bero på huruvida personen är död eller levande.

Det som kan göra användandet av ett namn på en t-shirt olagligt är att namnet kanske har ett immaterialrättsligt varumärkesskydd. Ett sådant skydd behöver inte uppkomma genom registrering utan kan uppkomma genom så kallad inarbetning. Det innebär att ord som börjat som ett varumärke, till exempel termos, till slut blivit ett allmängiltigt ord som tillerkänts varumärkesskydd.

Möjligtvis kan samma hända med ett namn - om namnet ofta uppkommer på tröjor eller i andra sammanhang kan det till slut få ett varumärkesskydd genom inarbetning. Svaret på om ett varumärke har skydd genom inarbetning får man först vid prövning hos en domstol.

Om du lanserar dina t-shirts med texten "August Strindberg" på, kan någon anse sig ha använt namnet och därmed ha ett varumärkesskydd. Personen kan i så fall stämma dig och om domstolen anser att den personen har ett varumärkesskydd lär du få betala skadestånd.

Det finns alltså en risk i lanserandet. En risk som troligtvis är väldigt liten då du lär känna på dig om namnet du använder har ett varumärkesskydd, för att du känner igen namnet från andra kommersiella sammanhang.

Hoppas mitt svar varit till hjälp för dig!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare