Immaterialrättsligt skydd till sällskapsspel

Hej

Jag har gett ut ett sällskapsspel 2014 som finns hos ett tiotal återförsäljare idag. I förrgår såg jag att ett av de större spelbolagen i Sverige gjort ett mer eller mindre likadant spel där idén är densamma, namnet är likt (de har lagt till ett ord i titeln), loggan är lik, uppdragen i spelet är snarlika. T o m produktbeskrivningen är lik såsom en av våra återförsäljare beskriver vårt spel. Vi har dock inte skyddat något, då vi fick höra att det inte gick när vi gav ut det 2014. Pratade med prv som sa vi inte kunde göra något åt detta. Men stämmer det? Borde vi inte ha upphovsrättsskydd och vad innebär det isf? Var vänder vi oss för att hävda den? Vi är på gång att ge ut nytt spel men känns inte så bra om några bara kan ta den och ge ut i sitt namn, speciellt då-som i detta fall-de har fler och starkare relationer med återförsäljare. Tacksam för rådgivning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att gå igenom möjligheterna för er att få upphovsrättsligt skydd, mönsterskydd samt patent till ert sällskapsspel.

Upphovsrättsligt skydd
Upphovsrättsligt skydd uppstår i och med att ett verk skapas. Det finns därmed inget krav på att skaparen ska söka skydd för att få upphovsrätt till verket, vilket skiljer sig från uppnåendet av andra immaterialrättsliga skydd. Av upphovsrättslagen (URL) 1 § (här) krävs det att verket är litterärt eller konstnärligt för lagens tillämplighet. Ett sällskapsspel omfattas därmed inte av URL, varför ert spel i sin helhet inte kan få upphovsrättsligt skydd.

Det är dock, enligt min bedömning, möjligt att till exempel spelpjäser med en särskild design kan anses vara konstnärliga verk, som därmed skulle kunna få upphovsrättsligt skydd. För det krävs dock att spelpjäserna uppnått en viss grad av självständighet och originalitet. Den juridiska termen för detta är att verket har uppnått verkshöjd.

Det är även möjligt att till exempel manualen kan ses som ett litterärt verk, vilket gör att den i ett sådant fall skulle omfattas av upphovsrättslagen. Även här finns krav på verkshöjd för att manualen ska uppnå upphovsrättsligt skydd. Dock är det tillåtet spelbolagets (nedan X) manual i princip innehåller samma innehåll, så länge X inte kopierar texten rakt av.

Upphovsrätten omfattar inte verkets ”innersta kärna”, som till exempel idéer med spelet. Det innebär att andra spelbolag har rätt att göra liknande spel som ert, så länge de till exempel använder spelpjäser med annan design (förutsatt att spelpjäserna i ert spel kan anses utgöra konstnärliga verk samt att de uppnår verkshöjd) och annan design på spelet (se nedan under rubriken mönsterskydd).

För att ge dig ett fullständigt och korrekt svar på frågan måste hänsyn tas till samtliga omständigheter, varför jag inte kan ge dig ett närmare svar. Sammanfattningsvis kan dock sägas att det är möjligt att ni har upphovsrättsglit skydd för vissa delar/detaljer i spelet. X har dock nödvändigtvis inte gjort intrång i er (ev.) upphovsrätt då det teoretiskt sett är godtagbart att ett verk är identiskt med ett skyddat verk utan att göra intrång. Detta om likheten bevisligen skett utan utnyttjande av det skyddade verket. En bedömning av om X gjort intrång skulle kräva en omfattande jämförelse, varför jag inte kan gå vidare i min bedömning.

Mönsterskydd
Som framfört ovan finns det möjlighet att få immaterialrättsligt skydd för olika delar av spelet. Ni kan till exempel söka mönsterskydd för loggan och särskilda mönster i designen hos patent- och registreringsverket. Dock kan inte X ställas till rätta för ev. liknande design i sitt spel då de inte inkräktat på ett redan existerande skydd. Jag rekommenderar er dock att ändå söka mönsterskydd för att undvika liknande problem i framtiden. Huruvida ni skulle nå framgång med er ansökan kan jag dock inte svara på då det skulle kräva en bedömning av de mönster ni ämnar söka skydd för samt varje annat mönster som gjorts allmänt tillgängligt före ansökningsdagen.

Patent
Det är inte möjligt att söka patent till sällskapsspelet då ett sällskapsspel inte kan tillgodogöras industriellt, vilket krävs för patentlagens tillämplighet (se 1 § patentlagen - här). Patentlagens 1 § 3 p. (här) stadgar även uttryckligen att det inte är möjligt att söka patent för just spel, då spel inte kan anses utgöra en uppfinning.

Varumärkesskydd
Jag rekommenderar er att söka skydd för ert varumärke för att undvika liknande problem i framtiden.

__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare