Indrivning av skadestånd

Hej,

Vi som småföretag har vunnit en tvist i rätten mot hyresvärden. Nu ska hyresvärden betala skdestånd och vi undrar vem det är som skickar fakturan? Ska vi själva göra det efter överklagstiden är slut eller görs det via advokaterna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du anger att frågan om skadestånd har prövats av domstol och att ni har fått rätt till detta. Jag skulle rekommendera er att kontakta ert målsägandebiträde om ni haft ett. De ska hjälpa till med bland annat skadeståndsfrågan. Även åklagaren kan ge mer information om hur ni ska gå tillväga.

Att begära ut skadeståndet som ni har rätt till görs antingen genom att det betalas direkt av den ansvarige (i detta fall hyresvärden). Dock görs det inte alltid frivilligt. Att domstolen dömer någon att betala skadestånd innebär inte att pengarna betalas ut automatiskt till er.

Kronofogden kan hjälpa till att driva in skadeståndet om det skulle behövas. Domstolen kan skicka en kopia av domen till myndigheten och de får i sin tur ta kontakt med den ansvarige. Jag rekommenderar att du vänder dig till åklagaren eller ett eventuellt målsängandebiträde.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt bra dag

Med vänlig hälsning

Nathalie ByströmRådgivare