Informationsplikt vid provanställnings övergång till tillsvidareanställning

Hejsan, blev anställd i somras hos en entreprenad firma.

Jag fick provanställning

Heltid - 40 timmar

Vad händer nu när det gått ut undrar jag? Provanställningstiden gick ut förra månaden

Jag frågade chefen hur det går tillväga och hen sade att det

övergick automatiskt till en Tillsvidareanställning? ( fast antar jag )

Ska jag inte få något papper som intygar att jag fått detta? Jag fick ett i början

som säger att jag är provanställd.

Tack på förhand för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för dig fråga.

Provanställningen övergår automatiskt till en tillsvidareanställning efter sex månader, om inte arbetsgivaren eller arbetstagaren meddelar att provanställningen ska upphöra vid prövotidens slut.

Eftersom detta är uppfyllt så behöver du inte vara orolig över din anställning.

Dock så har du samtidigt rätt att få information om att din anställning har gått över från provanställning till en tillsvidareanställning, ( det du kallar fast). Denna information ska du få skriftligen av din arbetsgivare inom en månad från den dag då övergången skedde. Detta regleras i 6 e § LAS.

Som jag har beskrivit så behöver du inte oroa dig men jag tycker ändå att du kan påtala för din arbetsgivare att du vill ha ett skriftligt bevis på att du nu är tillsvidare anställd.

Frågor kring arbetsrätt kan variera om du är offentligt anställd eller fackligt ansluten men det är inte variation som du behöver förhålla dig till. Räkna med att mitt svar ovan är tillämpligt i ditt fall.

Med vänlig hälsning

Jesper LublinRådgivare