FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/12/2017

Inga problem att flytta utomlands om man inte har vårdnaden över barnet.

Hej!

Bakrund: Man 30 år, har ett barn (ålder 2år) vars mamma har full ensam vårdnad över detta barn. Jag träffar mitt barn ca 1 gång halvåret på eget initiativ då mamman inte bryr sig och verkar tycka att det inte spelar någon roll. Om jag ska träffa mitt barn är det under moderns stränga uppsyn och reglage. Jag vet inte ens hur mitt barn ser ut, om han pratar eller liknande i skrivande stund. Jag är inte inräknad i någonting gällande detta barn förutom barnbidraget jag betalar.

Fråga: Jag vill flytta utomlands till ett annat EU land, i detta fall Grekland. Kan jag göra det utan bekymmer och byrokrati eller måste jag ha moderns och/eller statens godkännande för att få göra det då jag är far till ett barn som bor i Sverige ?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hejsan!

När det gäller vårdnaden om barnet så kan du höra av dig till socialstyrelsen i den kommunen du bor i och du och ditt barns mamma kan få hjälp att upprätta en handlingsplan gällande erat barn få till ett avtal om besökstider. Rätten ser starkt på att ett barn ska kunna få god och nära kontakt med båda sina föräldrar. Jag rekommenderar detta om du vill ha en närmare relation till barnet.

Angående utomlandsflytten så finns det inga bekymmer att flytta utomlands eftersom du inte har vårdnaden eller boende för barnet. Dock kommer du fortsättningsvis att behöva betala underhållsstöd till ditt barn.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare