Ingen avgiftsfri parkering för cabriolet

Har hört att nercabbade cabriolettbilar ej behöver betala p.avgift då det ej går att " förvara " biljetten säkert, kan bli stulen av annan bilist. Stämmer det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Nej det stämmer tyvärr inte. Tvärtom har det i domstol bedömts att "den parkerande stå risken för att biljetten rubbas ur sitt läge på grund av omständigheter som den parkerande kan råda över", i det aktuella fallet hade avgift erlagts men biljetten blåst ner på golvet när dörren stängdes (RH 1998:78). Här kan man naturligtvis diskutera om att någon stjäl biljetten är inte en omständighet som den parkerande kan råda över. Samtidigt ska eftergift att ta ut avgift enbart ske om det är "uppenbart oskäligt" att ta ut avgiften, och det ska tillämpas restriktivt. Då det finns flera möjligheter att som fordonsägare försöka skydda biljetten även på en cabriolet så går alltså inte enbart det faktum att det är en cab göra varken att man slipper betala parkeringsavgift eller att rutinmässigt avfärda felparkeringsavgift om synlig biljett saknas. Många parkeringsplatser/städer ger även möjlighet att parkera med s.k. sms-biljett där ingen fysisk biljett behöver placeras i vindrutan, och således inget finns att stjäla. En cabriolet med uppfällbart tak kan fällas upp osv.

Så du får tyvärr fortsätta betala parkeringsavgifter även om du kör nedcabbat, och bereda dig på att även få betala felparkeringsavgift om inget bevis (synlig biljett eller sms-biljett etc) finns på att du betalat för parkeringen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare