FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/06/2016

Inget brott utan stöd i lag

Hej!

Jag har en fråga till er. Jag hade en inneboende med två barn. Och jag själv har två barn. Hon va en kompis till mig och jag ville hjälpa henne därför jag har sagt henne att hon kan bo hemma hos mig några månader innan hon hittar nåt annan boende. Under det 2 månader hon bara pratat Ang mina barn att dem är inte bra och dem är inte snälla. Men jag har sagt några gånger att det barn. Dem få göra och säga vad dem tycker. Jag vet mina barn är jätte snälla. Men sista gången när hon sa att min äldsta son han är 12 år han är inte bra pojke då jag blev arg och pratade högt med henne. Så hon blev ledsen och bara gick från mitt hem. Kan hon anmäla mig till polisen att jag har pratat högt med henne. Hon säger att jag skrek. Men jag försvarar mina barn. Om hon anmäler mig till polisen vad kan jag göra? Och vad kan hända om hon anmäler mig till polisen?

Tack

Mvh Nika

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enbart att skrika på någon är inte ett brott vilket innebär att man inte kan straffas för det. Det är vanligt att polisen får in anmälningar av personer som känner sig kränkta pga händelser liknande den du beskriver men för att polisen ska ta upp och utreda ärendet krävs att det faller in under en brottsbeskrivning. Om hon anmäler dig kommer polisen förmodligen lägga ner ärendet.

Om du i samband med händelsen skulle ha uttalat hot eller använt våld blir bedömningen en helt annan.

Med vänlig hälsning

Farah WaliRådgivare