Inkasserandet av skuld

Hej,

Vi har behövt nyttja vår hemförsäkring, då granne ovanför haft en en vattenskada som drabbat oss. Bostaden avser en bostadsrätt.

I det här fallet har grannen setts som vållande , då de varit vårdslösa. Dock har vi varit betalningsskyldiga till vårt försäkringsbolag för självrisken.

Försäkringsbolaget har på sin tur hänvisat oss att kräva in ersättning för den betalda självrisken.

Till min fråga. Hur går jag tillväga?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Vad man kan börja med är att anmoda grannen att betala, vilket jag dock förutsätter att ni redan gjort och således ej nått framgång med.

Därefter kan ni via Kronofogden ansöka om ett betalningsföreläggande om denna skuld, vilket ofta kan vara tillräckligt och därmed effektivt. Om grannen då medger eller väljer att inte svara på föreläggandet får du ett utslag i din favör, vartefter du med detta utslag kan begära att Kronofogden verkställer detta och inkasserar pengarna åt dig. Om grannen däremot bestrider kan du välja att hänskjuta ärendet till tingsrätten där det får prövas.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare