Inkassokrav avseende skuld för något man inte beställt

Hej jag har precis fått en inkassoräkning som handlar om en gammal skuld från 08/09 från Telia ursprungligen, denna står i mitt namn men jag är säker på att det är den mannen jag levde med under dessa år som har tecknat något i mitt namn. Är det försent att gör något och vad ska jag isf göra?

Då jag har egna skulder som jag vet att det är mina så är jag rädd att jag bara fyllt i ett papper att jag inte har möjlighet att betala just nu utan att ta reda på att det va just den här skulden och det finns ett utslag från kronofogden att skulden är min, vad ska jag göra?

Är det fel att börja avbetala på skulden mesans jag funderar på om jag ska slåss eller inte?

Hoppas på svar/Orolig och arg tjej!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Du skriver att du precis fått en inkassoräkning angående en flera år gammal skuld. Det första man kan konstatera är att en fordran mot en konsument preskriberas efter tre år om inget preskriptionsavbrott skett innan dess. Detta följer av 2 § 2 st. preskriptionslagen. Med preskriptionsavbrott avses att gäldenären börjar betala av skulden/på annat sätt erkänner skulden som sin, att gäldenären får ett skriftligt krav om betalning eller att borgenären vänder sig till exempelvis domstol eller Kronofogdemyndigheten för att kräva gäldenären på betalning (3 §). Du skriver att du möjligtvis tidigare har fyllt i ett papper och "erkänt" skulden som din, men att du inte haft möjlighet att betala vid den aktuella tidpunkten. I övrigt framgår det inte av din fråga om preskriptionsavbrott skett minst vart tredje år. I mitt svar kommer jag dock att utgå från att du fått regelbundna "påminnelser" och att fordran från Telia därför inte hunnit preskriberas under dessa år.

Du skriver inget om vad skulden från Telia rör sig om. Rör det sig exempelvis om ett telefoni-abonnemang som du utnyttjat kommer du att bli betalningsskyldig för detta. Genom att utnyttja en tjänst, trots att man inte beställt den, blir man bunden av avtalet. Man godkänner såldes avtalet genom konkludent handlande. Om det istället skulle vara så att ditt ex har beställt en vara till sig själv i ditt namn och utan din kännedom, rör det sig om en brottslig handling. I så fall rekommenderar jag dig att upprätta en polisanmälan gentemot honom.

Jag utgår från att du inte utnyttjat den vara/tjänst skulden hänför sig till. Nästa fråga blir då hur du ska gå tillväga nu. En viktig sak att veta är att man aldrig ska börja betala av en skuld om man vet med sig att man inte ingått något avtal med borgenären. Genom att börja betala "godkänner" du nämligen skulden, vilket kan göra det svårare att bestrida skulden senare. Dessvärre framgår det av din fråga att du troligtvis redan erkänt skulden genom att fylla i ett papper om att du ville betala senare, vilket gör det hela mer komplicerat. Trots detta måste du ändå vända dig direkt till inkassoföretaget och bestrida fakturan så fort som möjligt. Detta gör du genom att skriftligen meddela företaget att du inte avser att betala skulden, samt anledningen till detta. Du måste även vända dig till Kronofogdemyndigheten och bestrida utslaget om att skulden tillhör dig. Om inkassoföretaget trots detta vill ta ärendet vidare kan en domstolsprövning bli aktuell. Ur bevishänseende är det därför viktigt att du sparar alla mail eller brev du skickar till inkassoföretaget respektive Kronofogdemyndigheten.

Jag har svårt att ge dig något mer konkret svar utan mer information om ditt fall. Sammanfattningsvis kan man konstatera att du inte är betalningsskyldig för en vara/tjänst du varken beställt eller utnyttjat. Dock kan man i vissa fall bli betalningsskyldig för en vara/tjänst man utnyttjat även om man inte beställt den initialt. Du har då godkänt avtalet i efterhand, så att säga. Om det i ditt fall rör sig om en skuld för en vara/tjänst du varken beställt eller utnyttjat ska du bestrida fakturan snarast. Dessutom kan det ur bl.a. bevishänseende vara klokt att göra en polisanmälan avseende bedrägeri.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och att det löser sig för dig! Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor eller om du vill att jag ska förtydliga något!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare