Inkomstbortfall pågrund av hundbett

Hej min hud bet en annan hund och nu vill hundägaren ha ersättning för inkomstbortfall från jobbet.

Kan hon kräva det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Du har som hundägare ett så kallat strikt ansvar för din hund. Det innebär att alla skada som din hund orsakar blir du ersättningsskyldig för. Detta framgår ur "Lag om tillsyn över hundar och katter" 19§. Du kan alltså bli ersättningsskyldig för den ekonomiska skada som uppstått pågrund av att din hund bet en annan hund. Min bedömning är att om det är ett inkomstbortfall pågrund av att personen har behövt åka till veterinären t.ex så kan du bli ersättningsskyldig för detta.
Mitt råd är att kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera om din försäkring täcker utgifter av detta slag.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare