FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende05/08/2017

Inlösen av hus på ofri grund

Hej! Frågan gäller ev. försäljning av fritidshus på ofri grund. Vad innebär formuleringen i arrendeavtalet "byggnaden ska först erbjudas jordägaren till inlösen på sätt som arrendelagen säger" ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med arrendelagen menas 8-11 kap. i jordabalken, se den lagen här.

Ett hus på ofri grund är ju ett hus som har en ägare medan marken, själva fastigheten, har en annan ägare. I 8 kap. 21 § sägs att om en arrendator äger en byggnad ska byggnaden erbjudas jordägaren till inlösen, när arrendatorn frånträder arrendet. Har jordägaren inte inom en månad från det erbjudandet gjordes förklarat sig villig att anta erbjudandet så får arrendatorn överlåta den till en tillträdande arrendator.

Denna bestämmelse innebär att vid en försäljning av huset ska huset först erbjudas till personen som äger marken som huset står på. Om personen som äger marken inte har förklarat att hen vill köpa huset inom en månad får huset säljas till någon annan. Anledningen till detta är för att personen som äger marken ska få möjlighet att köpa det hus som står på hens mark, så att hen äger både mark och hus.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare