Innebär återanvändning av porslin upphovsrättsligt intrång?

Gällande immaterialrätt. Vad är skillnaden mellan att sälja smycken gjorda av bilder på upphovsskyddade produkter sk. Bildsmycken, och att sälja smycken tillverkade av förbrukat eller trasigt ex porslin eller textil av samma upphovsrättsskyddade produkter? Det finns numera flera småföretag som slipar ner trasigt porslin av kända märken och gör smycken av som sedan säljs på vilket sätt gör inte de sig skyldiga till varumärkesintrång när bildsmycken gör detsamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag har tidigare skrivit ett svar angående s.k. bildsmycken, som du kan läsa här. De är upphovsrättsligt skyddade om det går att känna igen motiven. Om du tar bitar av porslin så kan det vara svårare att känna igen motiven från dess tidigare form och produkten som skapas är längre ifrån ursprungsprodukten. Det handlar om en bedömning av verkets särskiljningsförmåga (se NJA 1994 s. 74 "smultronfallet"). Här har det bl.a. betydelse hur allmänt ett motiv är. T.ex. ett stycke porslin från en vit skål med en grå rand är väldigt allmänt och en sådan bit är inte i sig upphovsrättsligt skyddad eftersom det inte har särskiljningsförmåga (även kallat verkshöjd).

Det kan vara så att de porslinsverk du beskriver gör immaterialrättsligt intrång men att ingen hävdat det. Det kan också vara att de kommit överens med de ursprungliga tillverkarna och fått tillstånd att använda bitar av deras verk.

Hoppas det besvarar din fråga. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare