Innebär påståendet om min son förtal?

Hej!

Jag gjorde en orosanmälning mot min granne pga att grannens systers dotter berättade för mig att grannens barn brukade göra specifika sexuella handlingar med min granne.

Nu är det så att min grannes systers dotter tydligen sagt till grannens syster att min son visat kön o rumpa för hennes dotter men han var inte ens hemma under den dagen som det sägs ha hänt. (Barnen är 7 år.) Grannens syster kom med detta påstående till mig. Det känns som att detta bara är en hämnd orsakad av min orosanmälan. Kan jag anmäla henne för förtal? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om brott hittar du i Brottsbalken. (BrB) Att uttala sig nedsättande om någon annan kan innebära att man begår en brottslig gärning enligt 5 kap. BrB gällande ärekränkningsbrott.

Brottet förtal handlar om att någon lämnar nedsättande uppgifter om någon annan till en tredje person. (5 kap. 1§ BrB) Men det räcker inte att man lämnar vilka nedsättande uppgifter som helst, vissa uppgifter kan vara helt tillåtna att lämna trots att de är nedsättande.

För att din grannes syster ska ha begått brottet förtal krävs att hon utpekade din som såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta honom för andras missaktning. Det räcker inte bara med att man utpekas som brottslig, utan det krävs att brottet är av sådan art att den kan utsätta din son för andras missaktning. Hon har påstått att din sjuårige son har visat kön och rumpa för hennes dotter. Eftersom han är sju år kan detta inte enligt min bedömning uppfylla kravet på sådan brottslig gärning som utsätter honom för andras missaktning. Inte heller är min bedömning att din son utpekats som klandervärd i sitt levnadssätt eller att uppgifterna är ägnade att utsätta honom för andras missaktning. På grund av att det inte uppfyllt dessa krav anser jag inte att hennes agerande är förtal.

Sammanfattningsvis är min bedömning att din grannes syster inte begått brottet förtal.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare