Inneboende

Hej!

Jag har en bostadsrätt och har en inneboende sedan ett år. Under det närmaste året kommer jag att resa mer i studiesyfte och därmed kommer min vän att bo själv under stora delar och betala hyran själv, kanske 10 av 12 månader. När jag är hemma delar vi på hyran och jag kommer att behålla mitt rum och mina saker under hela tiden. Hur fungerar det med bostadsrättsföreningen, behöver jag söka tillstånd för detta även fast jag också bor där men i mindre utsträckning? Tack på förhand för den här servicen och för ert svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel krävs ett godkännande från bostadsrättsföreningen vid uthyrning av bostadsrätt, se bostadsrättslagen 7:10. Som jag förstår din fråga kommer din inneboende ha tillgång till hela din bostadsrätt, (förutom det rum som du har) under större delen av året. Som lagen uttrycker i nämnd paragraf krävs ett sådant intygande när annan självständigt ska bruka bostadsrätten. I lagkommentaren till 7:10 bostadsrättslagen förklaras att sådant samtycke från bostadsrättsföreningen också behövs när lägenheten hyrs ut även om bostadsrättshavaren låst ett rum som hyresgästen inte kommer åt.

Jag skulle råda dig att prata med din bostadsrättsförening och be dem om ett godkännande. Värt att nämna är att har du skäl att hyra ut och bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att neka dig upplåtelse ska det vanligen inte vara något problem. Skulle din bostadsrättsförening neka dig utan anledning kan du överklaga till hyresnämnden som istället kan ge dig tillstånd att hyra ut om de anser bostadsrättsföreningen sakna sådan befogad anledning, se 7:11 bostadsrättslagen.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret.
Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer.

Ha en bra sommar!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare