Inneboende - sagt upp rummet i förtid

Hej! Jag har hyrt ut ett rum i min bostadsrätt till en student på tillsvidarebasis med 3 månaders uppsägningstid. Nu har hon sagt upp rummet i förtid och med endast 3 dagar till godo innan hyran ska betalas med hänvisning till att min pojkvän "bott" här. Hon menar att det inte stod nåt i kontraktet om en pojkvän och menar att jag på grund av detta inte uppfyllt kontraktet. Nämnas bör att även hennes kille sovit här ett flertal tillfällen vilket jag inte har haft nåt emot. Vad hon gör i "sitt" rum har inte jag med att göra och vice versa. Jag gick med på att hon bara behöver betala tills jag får en ny inneboende vilket kan gå snabbare än 3 månader. Kan hon säga upp kontraktet i förtid och slippa betalning med hänvisning till att det inte stod nåt om min kille i kontraktet? Mvh Helena

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

En inneboende hyresgäst kan säga upp sitt hyreskontrakt på obestämd tid i förtid i vissa fall enligt 12 kap. 6 § Jordabalken (JB). Det rör sig då vanligtvis om allvarliga brister i hyresbostaden men det kan också röra sig om allvarliga kontraktsbrott. Ett kontraktsbrott kan definieras som att avtalsparten inte fullgjort sina skyldigheter enligt ett avtal. Det kan starkt ifrågasättas att en sådan företeelse, som att din pojkvän sovit över, kan definieras som ett kontraktsbrott då det inte stod i kontraktet. Ett hyresavtal kan vara både skriftligt och muntligt (12 kap. 2 § JB). Om ni muntligen kommit överens om att din pojkvän inte ska bo med dig kan dock även det ses som en del i avtalet.

För att hyresavtalet ska upphöra med omedelbar verkan krävs att de brister som finns är av väsentlig betydelse, dvs. det måste vara av en tillräckligt stor betydelse för den person som vill häva kontraktet. Dessutom ska hyresvärden fått tillfälle att avhjälpa bristen men inte lyckats med det utan dröjsmål (12 kap. 11 § p. 2 JB).

Värt att nämna i detta sammanhang är att lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad inträdde 1 februari 2013. Denna lag gäller för uthyrning av bl.a. del av bostadsrätt som inte sker i näringsverksamhet eller då hyresgästen ska använda lägenheten för fritidsändamål. Enligt 3 § st. 2 i denna lag kan hyresgästen säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta oavsett om en längre uppsägningstid avtalats då lagen är tvingande till hyresgästens fördel.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1970:994#K12P16) för JB och (https://lagen.nu/2012:978) för Lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare