Innebörd av nedlagd förundersökning för min motanmälan

Hej, jag blev påstodd att gjort två olaga hot mot en person som jag anser är en sol och vårare ifrån mitt perspektiv.

Jag ville göra en tillbakaanmälan om förtal stöld och bedrägligt beteende.

Idag fick jag ett brev från kammaråklagaren att övergrepp i rättssak och att de båda olaga hoten blivit nedlagt. (Förundersökningen läggs ned)

Vad betyder detta? Jag kan inte sätta dit henne efter att hon har skinnat mig eller? Är allt helt nedlagt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När en anmälan om brott inkommer till polisen inleds ett ärende. Att en förundersökning läggs ned i ett ärende, och att det därmed avslutas, innebär detta inte per automatik att ett annat ärende också läggs ned. Varje anmälan om brott prövas utifrån förutsättningarna i det ärendet. Såvida förutsättningarna i ett ärende inte är direkt avgörande i en fråga som hör till ett annat anhängiggjort ärende, prövas dessa var för sig. Eftersom frågan innehåller begränsad information om vad som hänt, kan jag inte göra en mer ingående bedömning. Ett exempel på när "allt är helt nedlagt" är en förlikningsdom, där domstolen fastställer frågan 'en gång för alla'. Att en förundersökning läggs ned hindrar inte henne att väcka enskilt åtal. Hur lyder motiveringen till beslutet? Kontakta beslutande åklagarkammare för mer information om beslutet och vad det i sin tur innebär för din polisanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare