Innebörden av ett avskedande

Hej har blivit kallad för lögnare och sparkat från arbetsplatsen av personen som anställer våran företag. Han som är ansvarig ringer hela tiden då svarade jag inte för har blivit av med mobiltelefon. Ringde till honom efter ett tag och hörde bara massor med skrik. Blev kallad för idiot, lögnare och så vidare. Vad kan man göra nu? Han kommer kräva pengar från mig då jag inte utförd arbete klart, men hur kan jag göra detta när jag blev sparkat?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en person blir "sparkad" innebär att personen blir avskedad. Detta får ske enligt LAS 18 § (här) om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åtaganden gentemot arbetsgivaren. Om du skulle ha grovt åsidosatt dina åtaganden gentemot din arbetsgivare har arbetsgivaren alltså rätt att avskeda dig. Detta innebär att du i så fall slutar din anställning omedelbart och utan uppsägningstid. Din arbetsgivare har i så fall inte rätt att kräva dig på pengar för arbete som inte utförts.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare