FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/08/2016

Insemination i utlandet och betänketid vid skiljsmässa

Hej. Jag gifte mig ganska nyligen med min flickvän (vi är båda tjejer) då vi varit och inseminerat oss i Danmark för en tid sedan, och behövde vara gifta för att hon sedan juridiskt sätt skulle kunna bli registrerad förälder åt barnet. Mycket har hänt och vi kommer nu gå skilda vägar, och det är jag som lämnar henne. Jag vill verkligen inte att hon ska ha någon laglig rätt till barnet och undrar nu två saker;

1. Har hon någon laglig rätt till barnet? Som jag förstått det måste vi då vi inseminerade oss i utlandet genomgå en närståendeadoption med hemutredning för att hon skulle få bli det och att hon då i nuläget alltså inte borde vara förälder till barnet. Hur blir det om vi inte hinner skilja oss innan barnet föds, eller om hon på något sätt protesterar/vill göra det så jobbigt som möjligt och kämpa/dra ut på allt. Barnet har beräknad födelsedatum den 17e januari, alltså mindre än 6 månader bort vilket leder mig till min andra fråga:

2. Har vi någon betänketid på vår skilsmässa, eller hur snabbt kan man i vårt fall få igenom den? Det är som sagt jag som vill skilja mig och som är drivande i detta, men jag har förstått det som att betänketid endast gäller om man har gemensamma barn ihop vilket vi ju inte har då (om jag förstått det rätt på föregående fråga). Dock kan jag tänka mig som sagt att hon kanske vill göra allt för att fördröja det till att vi gör det efter födseln om hon tror att det kan ge henne några rättigheter till barnet då.

Väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om vi börjar med fråga ett så anses den som är maka till modern av ett barn som tillkommit genom insemination som förälder till barnet. Detta gäller dock bara om inseminationen har skett enligt lagen om genetisk integritet m,m. Enligt denna lag så ska insemination från en man som kvinnan inte är gift eller sambo med ske på ett offentligt finansierat sjukhus och med överseende av en läkare, se https://lagen.nu/2006:351#K6P2S1.
Då ni har gjort inseminationen i Danmark så kommer inseminationen troligtvis inte ansetts ha skett enligt lagen om genetisk integritet.
Detta betyder att din maka inte automatiskt anses vara förälder till barnet.
Alltså bör din maka behöva adoptera barnet för att hon ska vara förälder till det. Hon har rätt att adopatera ditt barn men det krävs då ditt samtycke enligt lag, se https://lagen.nu/1949:381#K4P3S1. Om du då inte samtycker till adoptionen kommer hon inte att få adoptera ditt barn och således inte anses som förälder till barnet.

Skulle det vara så att insemnationen anses laglig i Sverige så skulle din maka anses vara förälder till barnet genom att hon samtycker till inseminationen, se https://lagen.nu/1949:381#K1P9S1.

Om vi går vidare till fråga nummer två så gäller betänketid även om ni inte bor tillsammans med något barn. Betänketid på 6 månader gäller nämligen även när bara en av parterna vill skilja sig, se äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230#K5P2S1. Betänketid gäller också om någon av er varaktigt bor tillsammans med ett barn under 16 år som står under ena makens vårdnad. Alltså krävs det inte att man bor med genmensamma barn för att en betänktetid på 6 månader ska ske innan skiljsmässan går igenom, se https://lagen.nu/1987:230#K5P1S1.
Alltså blir svaret på fråga två att ni kommer genomföra en betänketid på 6 månader eftersom det enbart är du som vill ansöka om skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare