Inskränka principen om fri bevisföring?

Hej Får parter genom ett avtal inskränka principen om fri bevisföring? mvh Daniel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Enligt huvudregeln kan parterna endast träffa avtal om processuella frågor (avtal om rättstillämpningen) om det finns lagstöd för detta, dvs att avtal som inskränker procesuella rättigheter endast är giltiga om lagen tillåter detta. Undantag finns från denna huvudregel - bl.a. får parter, trots avsaknad av lagstöd, träffa avtal i frågor om bevisbörda och beviskrav.

Ett bevisavtal som inskränker principen om fri bevisföring är ett processuellt avtal. Processuella avtal är som ovan nämnt ogiltiga i svensk rätt vid allmän domstol OM det inte finns lagstöd för detta. Att en part avstår från möjligheten att föra bevisning skulle med stor sannolikhet kunna åsidosättas enligt 36 § avtalslagen (AvtL) som stadgar att oskäliga avtalsvillkor ska jämkas. Svaret på din fråga är således att det är svårt att inskränka principen om fri bevisföring då den hänför sig till procesuella rättigheter.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare