Inskränkning av arvsrätt samt om laglott till bröstarvinge

Hej! Min mor dog 2003 och farsan blev ihop med en annan kvinna ganska omgående! Nu sitter han på hem (demens) sedan ett tag! Nu säger hon att hon fått huset av honom 2015! Han har oxå en sommarstuga.husbil m.m nu undrar jag vad jag skall göra? Hon har hand om allt och jag har inte en aning om vad som händer med hans tillgångar bil, husbil, aktier! Känner mig orolig för detta!! Har inte tagit något utan låtit allt bero men känner att jag nu vill klara upp detta. Eftersom jag tycker jag har mer rätt till det än vad hon har! Morsan skulle aldrig tillåtit detta! Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvinge

Vem som har arvsrätt regleras i 2 kap. 1 – 4 § § Ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ÄB tillkommer rätt till arv i första hand den avlidnes barn, barnbarn, osv., s.k. bröstarvingar.

De efterlevande barnen kan benämnas på olika sätt beroende på dess släktskap med personen som har gått bort. En bröstarvinge är ett biologisk eller adopterat barn, 2 kap. 1 § ÄB. Du ses som en bröstarvinge till din far och din mor.

Situationen efter din mors bortgång

Kvarlåtenskapen d.v.s. den egendom som tillhört din avlidne far, har efter din mors bortgång tillfallit din far efter en genomförd bodelning, 3 kap. 1 § ÄB.

Situationen efter din fars bortgång; inskränkning av arvsrätt samt om laglott

Du har självfallet arvsrätt till den biologiska föräldern. Efter din fars bortgång har du rätt till din arvslott d.v.s. den del av kvarlåtenskapen som en legal arvsvinge har rätt till. Om är tal om flera bröstarvingar ska ni dela på det är tal om två st. bröstarvingar ska ni dela på er fars kvarlåtenskap och har alltså rätt till hälften var, 2 kap. 1 § ÄB.

Denna rätt kan inskränkas genom ett testamente. Din far har möjlighet att fördela kvarlåtenskapen på ett annat sätt än som ovan har presenterats. Detta får dock inte strida mot laglottsrätten d.v.s. den del som alla bröstarvingar har rätt till. Laglotten uppgår till hälften av arvslotten. Din laglott kommer alltså att motsvara hälften av din fars kvarlåtenskap (om det inte är tal om flera bröstarvingar), 7 kap. 1 § och 7 kap. 5 § ÄB.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

För vidare möjligheter till rådgivning angående vad din fars nuvarande partner har uppgett, se gärna nedan;

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare