Inspelning av konsert

Vem äger rättigheterna till en ljud-/videoinspelning som gjorts av publik på en konsert? Hur får denna inspelning användas? På tex. YouTube finns massor av videofilmer från konserter inspelade och uppladdade av konsertbesökare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt upphovsrättslagen är det den utövande konstnären som har rätt att förfoga över sitt framförande, både när det gäller själva inspelningen och spridning till allmänheten.

Utan tillstånd är det således inte lagligt att filma en konsert och lägga upp på t.ex. YouTube. En annan sak är att det ofta sker utan åtgärder, sannolikt eftersom att det inte är värt för artister att stöta sig med sina fans samtidigt som det ger nya människor möjligheten att upptäcka deras musik.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare