FrågaPROCESSRÄTTDomstol06/04/2016

Instansordning i allmän domstol

Vad innebär det att man blir fri släppt på hovrätten. Men man blev dömd till ett högt straff på tingsrätten. Är man på väg till ett frikännande?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du blir frisläppt i hovrätten spelar det ingen roll vad du har dömts till i tingsrätten, du blir ändå frisläppt. Alltså är man inte bara på väg mot ett frikännande utan man är frikänd. Det svenska systemet av allmänna domstolar är uppdelat i tre instanser: tingsrätten, hovrätten och Högsta domstolen. Om en person blir dömd i tingsrätten och inte är nöjd med domen kan personen överklaga och förhoppningsvis få upp sitt mål i hovrätten för en ny prövning. I hovrätten görs en ny bedömning och ifall de kommer fram till något annat än tingsrätten lämnar man tingsrättens dom utan hänseende.

Lämna gärna en kommentar här ifall du tycker att något är oklart.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare