Interimistiskt beslut i vårdnadstvist

Kan jag begära interministisk vårdnad när min exman har begärt ensam vårdnad?

Vi är 'dömda' av rätten till Sam Arb. Samtal hos fam rätten . Det har fungerat bra men min exman bestämmer nu själv vad han tycker är lämpligt gällande barnen. Han tror att han har egen vårdnad vilket han inte har och sannolikt inte kommer få. Han utsätter barnen för våld samt låter dom inte komma till mig enligt öl. Dessa uppgifter kommer från barnen.

Vilka juridiska möjligheter har jag att begära interministisk vårdnad? I En redan pågående tvist?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domstolen får ta intermistiska beslut i pågående mål eller ärenden om vårdnad, boende eller umgänge, 6 kap 20 § föräldrabalken(FB). Ett interimistiskt beslut är ett domstolsbeslut som gäller i avvaktan på domstolens slutliga dom. Vid alla beslut gällande barnets vårdnad, boende och umgänge så ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap 2 a § första stycket FB.

Att barn utsätts för våld av en förälder är oerhört allvarligt. Enligt propositionen till lagen kan interimistiska beslut tas även om det ”enbart” finns misstankar om brott, vilket i det nuvarande fall finns. Risken för att barnet utsätts för fara talar för att pappan inte bör umgås med barnen under tiden för tvisten. För att få ett interimistisk vårdnad får du framlägga ett interimistiskt yrkande till rätten som den sedan behandlar vid ett förberedelstilfälle.

Innan domstolen fattar ett intermistiskt beslut ska de låta, i det här fallet pappan, yttra sig i saken. De kan hämta snabbupplysningar där hör man föräldrarna, referenspersoner och slutligen barnet om det är tillräckligt gammalt.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Gustaf ÅleskogRådgivare