FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/03/2016

Inträde av ny delägare i befintligt handelsbolag

Hej,

Jag driver sen tidigare ett handelsbolag, och nu vill min fru bli delägare? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap 2 § Aktiebolagslagen(2005:551) gäller:

"För att en ny bolagsman skall få inträda i bolaget fordras samtycke av samtliga bolagsmän" - Det innebär att för att din fru ska få bli delägare i ert handelsbolag, krävs det att samtliga ägare i ert handelsbolag godkänner hennes inträde.

Tänk även på 2 kap 22 § Aktiebolagslagen -

"Inträder en ny bolagsman i bolaget, svarar hen även för de förbindelser som bolaget har ingått dessförinnan" - Det innebär, att det obligatoriska, primära och solidariska ansvaret som föreligger i ett handelsbolag även gäller för din fru enligt 2 kap 20 § Aktiebolagslagen. Hon svarar även för de skulder som bolaget har dragit på sig sen tidigare, även före den tid innan hon ingick i bolaget!

Jag hoppas att du har fått lite klarhet gällande din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en trevlig helg och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare