Hyresvärds intrång och skyldigheten att visa lägenhet för hyresspekulanter

Hej!

Jag hyr en lägenhet i stockholm i andrahand och bor med min flickvän (som inte ens står på kontraktet). Idag fick jag höra av min flickvän att hyresvärdens son plingat på och mer eller mindre direkt öppnat lägenheten och stod i vår hall då min flickvän fortfarande låg i sängen. Han frågade om han kunde komma tillbaka senare och visa lägenheten för en vad det verkade som "spekulant" som kanske hyr lägeheten när vi flyttar ut om cirka 3 månader. Hon var väldigt chockad och rädd över att han plötsligt stod i vår hall och svarade såklart "ja, okejdå?..". Han kom tillbaka och visade lägenheten väldigt flyktigt för denna person sen gick dem. Hyresvärdens son som alltså var här sa också att detta är "ifall ni inte vill förlänga hyreskontraktet när det går ut i februari". Med andra ord verkar det inte alls som att denna person är någon slags besiktningsman eller dylikt. Frågan är; är detta överhuvudtaget ok eller rent brottsligt? Vi känner oss kränkta, vad kan vi vidta för åtgärder?

Ps. Vi har aldrig ens träffat eller hört talas om denna person och inget av detta är reglerat i hyreskontraktet vi skrivit på. Och dessutom har JAG som står på själva kontraktet inte ens sett eller varit i kontakt med denna person.

Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Skyldighet att låta lägenheten visas

Enligt 12:26 st 1 JB är du som hyresgäst skyldig att på lämplig tid låta hyresvärden visa upp lägenheten för personer som spekulerar i att hyra lägenheten. Du har en rätt att motsätta dig visning på tid som är särskilt olämplig för dig. Din sambo sa dock ja som svar på frågan om hyresvärden (eller hans/hennes son för hyresvärdens räkning) kunde komma lite senare och visa lägenheten. Frågan är om hennes samtycke är giltigt (se nedan).

Hyresvärdens möjligheter att gå in i lägenheten

Hyresvärden har inte rätt att utan vidare gå in i lägenheten endast för att denne har en reservnyckel. Att gå in i någon annans bostad utan tillåtelse (antingen från den boende eller från lagen) kan utgöra s.k. hemfridsbrott.

I 4:6 BrB regleras brottet hemfridsbrott som innebär att någon "…olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad...". Eftersom de flesta personer inte skulle uppskatta att någon, även om de har nyckel, låser upp någon annans bostad utan vidare borde hyresvärden ha förstått att han inte haft er tillåtelse att låsa upp dörren själv. Detta skulle alltså kunna utgöra ett olovligt inträngande om man bara ser till själva ordalydelsen i bestämmelsen. Den åtgärden ni kan vidta är att polisanmäla händelsen (att han öppnade lägenheten och gick in i hallen utan tillåtelse).

Sambons samtycke giltigt?

Efter det att din sambo svarat ”ja” på frågan om han kunde komma tillbaka senare och visa lägenheten kom han tillbaka som utlovat och visade lägenheten för en ev. hyresspekulant. Frågan är om din sambos samtycke till detta är giltigt eller om hyresvärden måste se till att samtycket kommer direkt från dig som avtalspart. Det finns inget klart svar på den frågan. Jag skulle nog säga att en hyresvärd måste få kunna lita på att en sambo har behörighet att ge samtycke i den här typen av fråga i sin sambos (som är avtalspart) ställe. Men man skulle kunna argumentera för att hyresvärden har en skyldighet att säkerställa att den verkligen har samtycke från hyresgästen som står på kontraktet, och genom att inte göra det har han även genom denna händelse (att ta dit hyresspekulanter utan din uttryckliga tillåtelse) begått hemfridsbrott. Det är något som en domstol får bedöma.

Hoppas du fått svar på din fråga, du är välkommen att ställa fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare