FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/01/2017

Intyg vid VAB

Hej

Min arbetsgivare påstår att dem har rätt att kräva läkare intyg efter jag har varit hemma VAB med sjukt barn efter den 8 dagen. Min fråga. Har dem rätt att kräva någon slags intyg om jag som förälder VABBAR?

Tack

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Din arbetsgivare har rätt i denna fråga, från och med den åttonde dagen skall du till Försäkringskassan skicka ett sådant intyg. Vidare information hittar du här på Försäkringskassan hemsida:

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab

Citerat från ovan:

Om barnet är sjukt i mer än en vecka

Från och med den åttonde sjukdomsdagen ska du skicka in ett intyg från en läkare eller sjuksköterska. Även de dagar när du inte tar ut ersättning för VAB, till exempel lördagar och söndagar, räknas in i sjukdomsperioden. Skicka intyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare