FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev21/04/2017

Invändningsrätt mot ny borgenär

Hej!

Jag har en fråga angående orderskuldebrev.

Det jag vet är att vid överlåtelse av ett orderskuldebrev så ska den nya borgenären (B2) antecknas på skuldebrevet. Det jag undrar är om den kvarstående summan som gäldenären har kvar att betala (tex 50kr av 100kr) ska skrivas på orderskuldebrevet, så att B2 vet hur mycket hen ska få av gäldenären.

Eller kan B2 kräva fullt belopp, det vill säga 100kr??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett orderskuldebrev är ett löpande skuldebrev. Se 2 kap 11 § skuldebrevslagen. Vid löpande skuldebrev kan man göra vissa invändningar mot ny borgenär. Just invändningen om att redan hälften av skulden är betald är inte en bestående invändning. Detta innebär att om den nya borgenären är i god tro, det vill säga inte insåg eller borde ha insett att en viss del av skulden betalats, har denne rätt att kräva den ursprungliga summan. Om det inte framgår på skuldebrevet att halva skulden redan blivit betalt och om det inte finns andra omständigheter som visar på att den nya borgenären borde veta om förhållandet kan denne alltså kräva det fulla beloppet. Se 2 kap 15 § skuldebrevslagen.

Lovisa NilssonRådgivare