Investering i annans fastighet

Hej,

Min man har fått en fastighet av sin mor i gåva som ingår i en större fastighet. Villkoret för gåvan var att den blir min mans enskilda egendom. Vi använder i dag fastigheten som vårt gemensamma sommarställe, och vi investerar i den för gemensamma pengar. Vi har också pratat om att köpa ut en släkting som äger en annan del av fastigheten.

Min fråga är: vad kan jag göra för att försäkra mig om att jag åtminstone inte förlorar det jag nu investerar i fastigheten vid en eventuell separation eller dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom fastigheten utgör enskild egendom krävs det att du övertar en del av fastigheten till för att kunna ta del av eventuell värdeökning. Detta kan ske antingen genom att ni upprättar ett gåvobrev och du får en del av fastigheten, eller att du köper in dig i den. Om ni köper ut släktingen måste ni diskutera vem som ska få den del som släktingen har idag. Om ni inte reglerar detta kommer ni att få äga denna del av fastigheten gemensamt eftersom den inte ingår i din mans egendom.

Oavsett hur ni väljer att gå till väga måste du äga en del i fastigheten för att kunna ta del av eventuell värdestegring. Om det inte finns några möjligheter för dig att få eller köpa en del av fastigheten bör ni inte investera i den för gemensamma pengar, då det innebär en förlust för dig.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar , om inte eller om du har övriga funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare