Istadarätt

Hej.

Jag har en fråga angående arv. Det är så att jag och min bror hade en far som är avliden sedan 38 år. Nu har båda våra farföräldrar avlidit så vi ska få ärva. Vi är fyra stycken arvtagare. Min bror och jag samt våran avlidne fars två syskon. Nu är min fråga: Kommer vi ärva hälften av 1/3 (pappas del) eller kommer vi ärva 1/4 del?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din bror kommer att träda in i er fars ställe enligt den s.k. istadarätten och dela på er fars del av arvet,2 kap. 1 § 2 st ÄB. Det innebär att du och din bror kommer att ärva 1/6 vardera, förutsatt att det inte finns ett giltigt testamente som stipulerar något annat.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare