FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/07/2017

Jag har blivit ID-kapad, vad ska jag göra?

Jag behöver hjälp då jag har blivit Id kapad. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Polisanmäl

Om du har utsatts för en ID-kapning bör du i första hand polisanmäla händelsen. Det gör du enklast genom att ringa polisen på 114 14. Att olovligen använda någon annans personuppgifter på ett sätt som ger upphov till skada eller olägenhet är kriminaliserat såsom olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § brottsbalken).

2. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen

För att förhindra att ID-kaparna lyckas teckna lån och krediter i ditt namn kan du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Vanligtvis gäller spärren i två veckor. Fem av de största kreditupplysningsföretagen (UC, Bisnode, Creditsafe, Decidas Info och Syna) erbjuder en gemensam spärr, vilket innebär att det räcker med att spärra ditt personnummer hos ett av företagen för att spärren ska gälla hos samtliga. Mitt förslag är att kontakta UC på telefonnummer 08-670 90 00 och be dem aktivera bedrägerispärren.

3. Bestrid eventuella fakturor

Om du får fakturor bör du bestrida dessa. På Hallå Konsument finns information om hur du går tillväga.

4. Mer information

I den här guiden finns information om fler åtgärder du kan vidta om du har blivit utsatt för en ID-kapning. Där finns även kontaktuppgifter till några fler kreditupplysningsföretag som du kan spärra dina personuppgifter hos, samt kontaktuppgifter till andra företag och organisationer som kan hjälpa dig.

Behöver du hjälp med att t.ex. reda ut bland felaktiga betalningskrav och avtal är du varmt välkommen att boka en tid med en av våra jurister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare