Jag har fått en felaktig utbetalning. Måste jag betala tillbaka?

Jag har fått en utbetalning från ett stort betalningsförmedlingsföretag i Sverige på ett belopp som jag egentligen inte har rätt till. Har jag rätt att behålla pengarna eller måste jag upplysa dem om detta och betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt finns en princip som kallas för condictio indebiti. Principen förklarar att den som fått en felaktig utbetalning ska betala tillbaka summan. Att en utbetalning är felaktig kan betyda att avsändaren skickat pengarna till fel person eller att avsändaren skickade för mycket pengar.

Eftersom att du uppmärksammat att du fått en felaktig utbetalning bör du upplysa avsändaren om detta och skicka tillbaka pengarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare