Jag har inga egna barn. Min fru har gått bort nyligen. Hon hade tre barn. Hur ska arvet fördelas?

Jag har inga egna barn. Min fru har gått bort nyligen. Hon hade tre barn.

Hur ska arvet fördelas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Din frus arv ska fördelas lika mellan hennes tre barn
Din frus tre barn är hennes närmsta arvingar och har rätt till lika delar av hennes kvarlåtenskap. (ÄB 2 kap. 1 §) De ska alltså tilldelas 1/3 av arvet på respektive arvslott. Eftersom barnen inte är era gemensamma är huvudregeln att du därför inte har rätt till något makesarv. (ÄB 3 kap. 1 §)

Undantag finns dock om det skulle vara så att du efter bodelningen med anledning av din frus bortgång inte fick egendom till ett värde av minst fyra prisbasbelopp vilket i dagsläget motsvarar 179 200 kr (4 x 44 800). I sådant fall har du rätt att ur din frus kvarlåtenskap få egendom till ett värde som gör att du kommer upp i denna summa. (ÄB 3 kap. 1 § andra stycket)

Din frus barn kan avstå från att direkt ta ut sitt arv till förmån för dig
Ytterligare en möjlighet finns i att någon av, eller alla, din frus tre barn kan välja att avstå från att direkt ta ut arvet efter henne till förmån för dig. (ÄB 3 kap. 9 §) Gör någon av barnen det, så ärver du dennes del som om barnet vore ert gemensamma. Detta innebär att barnet får en efterarvsrätt till den andel dennes arvslott utgör av den totala egendom du äger. När även du gått bort ska barnet få ut egendom ur din kvarlåtenskap till ett värde motsvarande denna andel. (ÄB 3 kap. 2 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare