Jag hyr ett rum i en lägenhet och lägenheten är för kall. Hur kallt får det vara, och vem står för uppvärmningskostnaden?

Hej

Jag hyr ett rum i en tvåa, där bostadsägaren nyttjar ett rum större delen av veckorna.

Lägenheten har sedan november haft en innertemperatur strax under 19 grader vilket medfört att jag har behövt sova med två täcken och tunga kläder för att klara av kylan.

Därför skaffade jag ett extra element, som knappt fick upp värmen en grad, och sen en värmefläkt för att få upp temperaturen.

Min hyresvärd hävdar att lägenheten är varm och vill nu att jag ska betala för elen som dessa element genererar.

Jag har anmält kylan till Miljöförvaltningen som ska undersöka om temperaturen är för låg eller inte.

Min fråga är då om hyresvärden kan tvinga mig att betala elen (har ingått i hyran innan) om lägenheten inte visar sig vara tillräckligt kall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att du hyr ett rum i en lägenhet, där du tycker att det är för kallt. Du har anmält detta till miljöförvaltningen, och undrar nu om hyresvärden kan tvinga dig att betala den extra elen om lägenheten inte visar sig vara tillräckligt kall.

Jag kommer först att gå igenom vad som gäller i allmänhet för hyresavtal. Därefter kommer jag att gå igenom vad som är godtagbar standard, samt hur varmt eller kallt det får vara i en lägenhet. Avslutningsvis kommer jag att gå igenom vad som gäller i ditt fall, samt ge rekommendationer om vad du kan göra nu.

Hyresavtal

12 kap Jordabalken gäller när hus eller del av hus upplåts mot ersättning, 12 kap 1 § Jordabalken, här. Du hyr ett rum i en lägenhet, och då gäller 12 kap Jordabalken på hyresupplåtelsen. I lagen anges att hyresförhållanden ska regleras genom avtal. De krav som ställs på avtalet är att det ska avse hus eller del av hus (kallat "lägenhet") och att ersättning ska utgå för nyttjandet. När endast en del av en lägenhet upplåts, t.ex. ett möblerat rum, utgör rummet en lägenhet i 12 kap. Jordabalkens mening.

I 12 kap 1 § 5 st Jordabalken (här) anges att reglerna i kapitlet är tvingande till hyresgästens fördel och parterna kan inte avtala om mindre förmånliga regler än vad som följer av lagen, om inte annat uttryckligen anges. Ett exempel på när det anges är 12 kap 7 § 3 st Jordabalken (här).

Vilken standard bostaden ska ha

När hyresgästen får tillträde till bostaden som hyrs ut (dvs. tillträdesdagen) ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, om inte bättre skick har avtalats. Detta framgår av 12 kap 9 § 1 st Jordabalken (här).

Vad som är lägsta godtagbara standard regleras i 12 kap 18 a § 6 st Jordabalken (här). Ett av kriterierna som tas upp är att det ska finnas kontinuerlig uppvärmning.

Hur varmt eller kallt det får vara i en lägenhet

Vilken temperatur det ska vara i lägenheten regleras inte i lagen. Däremot har Folkhälsomyndigheten publicerat rekommendationer för hur varmt respektive kallt det får vara i en lägenhet. På hyresgästföreningens hemsida finns det information där det framgår att Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet är mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren (se länk här).

På sin hemsida (se länk här) skriver Folkhälsomyndigheten att temperaturen inomhus behöver vara minst 20 grader Celsius mätt med vanlig temperaturgivare, eller minst 18 grader med så kallad operativ mätning som görs med ett särskilt mätinstrument. De betonar att för känsliga grupper bör temperaturen vara minst 2 grader högre.

Vad som gäller

Den som upplever att temperaturen inomhus är för kall eller varm ska först kontakta fastighetsägaren, därefter kommunens miljö- och hälsoskyddskontor. Du har kontaktat miljöförvaltningen, och jag förmodar att du har pratat med fastighetsägaren först. 12 kap Jordabalken reglerar inte exakt din situation, alltså att man har använt extra värme och att det i efterhand skulle visa sig att lägenheten var tillräckligt varm. En paragraf som kan vara aktuell här är 12 kap 19 § Jordabalken (här), som fastställer vad som gäller för hyran. Där framgår att hyran ska vara bestämd i avtalet, alternativt i en förhandlingsöverenskommelse. Dock kan undantag göras för kostnader som hänför sig till lägenhetens uppvärmning, nedkylning, förseende med varmvatten eller elektrisk ström eller avgifter för vatten och avlopp i vissa fall, exempelvis om det sker en individuell mätning av el och vatten. Har man en inneboende eller hyr ut lägenheten i andra hand ska det beaktas vad driftskostnaderna för bostaden är. Om driftskostnaderna har höjts väsentligt skulle det kunna vara grund för att hyran ska höjas.

Vad du kan göra nu

Det är bra att du har tagit kontakt med miljöförvaltningen i kommunen. Om det skulle visa sig att lägenheten var tillräckligt varm är det möjligt att hyresvärden kan kräva viss betalning för ökade driftskostnader. Men om temperaturen är strax under 19 grader är det lägre än vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar, och i så fall bör hyresvärden stå för kostnaden för att värma upp bostaden till den temperatur som rekommenderas.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare