​Jag köpte ett hus för försäkringsbolagspengarna, som jag sedan sålde och köpte en bostadsrätt för. Är bostadsrätten enskild egendom?

Hej!

För fyra år sedan fick jag ut en ansenlig summa pengar som en ersättning från mitt Försäkringsbolag. Under den tiden var jag förlovad och ungefär ett halvår efter gifte jag mig. Jag köpte ett hus för försäkringsbolags pengarna, som jag sedan sålde och köpte en bostadsrätt för. Nu ska jag skilja mig och undrar om min bostadsrätt är enskild egendom eftersom, utifrån vad jag förstått var mitt hus det eftersom mina försäkringsbolags pengar "bytte skepnad" när jag köpte huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringsersättning eller vad som trätt i stället för ersättningen får undantas bodelningen
Huvudregeln vid bodelning med anledning av skilsmässa är att allt som inte är enskild egendom ska ingå. (Äktenskapsbalken (ÄktB) 10 kap. 1 §) Vad gäller t.ex. ersättning som betalats ut från ett försäkringsbolag finns dock ett undantag som säger att du får undanta denna ersättning och att den då inte ska ingå i bodelningen. Detta gäller även egendom som trätt i stället för ersättningen (huset) och i sin tur egendom som trätt i stället för den första egendomen. Alltså kan du i lagens mening även undanta bostadsrätten från bodelningen. (ÄktB 10 kap. 2 a §)

Du måste bevisa att egendomen trätt i stället för ersättningen
Om din make/maka inte går med på att bostadsrätten ska undantas, utan menar att den är giftorättsgods kan det bli problematiskt. I praktiken är det du som är ansvarig för att bevisa att bostadsrätten ska undantas eftersom det är just du som vill undanta den. Du måste för det första bevisa att huset är försäkringspengarna i ”ny skepnad” och för det andra att bostadsrätten är huset i ”ny skepnad”.

Om du har haft dina försäkringspengar tydligt avskilda från andra pengar och sedan köpt huset för just försäkringspengarna, är det inte så svårt att visa på detta skepnadsbyte. Har du däremot haft försäkringspengarna sammanblandade med andra pengar är det svårt att bevisa exakt vilka pengar som är från ersättningen och vilka som inte är det. När det gäller skepnadsbytet mellan huset och bostadsrätten är en omständighet som talar för bytet t.ex. om du kan visa att du sålde huset i samband med att du köpte bostadsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare