Jämföra sitt eget företag med potentiella konkurrenter på den egna hemsidan

Hej!

Jag marknadsför mitt företag via min webbsida.

Får jag på min webbsida nämna mina konkurrenters företagsnamn och jämföra vad mitt företag har för konkurrensfördelar jämfört med mina konkurrenter?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga hos Lawline!

Syftet med de konkurrensbegränsande lagarna är att förhindra att företag delar upp marknadsandelar mellan sig, kommer överens om priser, bildar karteller och på så sätt motverkar att nya företag kan komma in på marknaden. I den svenska lagstiftningen finns det två primära förbud; förbud mot missbruk av dominerande ställning och förbud mot samarbete som begränsar konkurrensen.

Sammanfattningsvis så är det inte olagligt i konkurrenshänseende för dig att lyfta fram ditt företag och visa på de konkurrensfördelar som du har i jämförelse med dina konkurrenter. Det du beskriver i din fråga låter närmast som en typ av konkurrentanalys som du vill publicera på din hemsida, vilket är direkt motsatsen till att du skulle ingå ett samarbete om priser eller genom din dominerande ställning (om du har en sådan på inom din marknad) ställa upp orimliga affärsvillkor som skulle begränsa möjligheten för nya företag att komma in på marknaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare