FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/03/2018

Jäv och förtroendevald i kommunal nämnd

Hej,

Som förtroendevald politiker har jag suttit i nämnden för X

Privat arbetar jag som IT konsult. När i september 2017 mitt projekt mot A avslutades kom en förfrågan om uppdraget "Verksamhetsutvecklare B" från en av Göteborg Stads ramavtals-leverantörer. En leverantör som konsultbolaget är godkänd underleverantör till.

Vi valde att svara på anbudet med offert på mig och med vetskap om att jag måste avsäga mitt förtroende uppdrag i nämnden om jag kommer att få arbetet. Offerten följde ramavtalets regelverk och även dess ramavtalspriser.

Den 20 september var jag på nämndsammanträdet. Det fanns ingen punkt eller ärende på nämndens agendan som hade med varken upphandlingen eller uppdraget att göra. Jag hade inte heller varit på intervju ännu mindre tilldelats uppdraget.

Fredagen den 29 september fick jag veta att jag kommer att få uppdraget, tisdagen den 3 oktober avsäger jag min plats i nämnden. Avtalet signeras den 13 oktober dvs 10 dagar efter jag har sagt upp förtroendeuppdraget i nämnden.

Har jag varit jävig - det är min stora fråga? Hur skulle jag ha agerat istället? Uppstår jäv även när frågan/ärenden aldrig kommer upp på sammanträde?

Tack på förhand,

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågan är förvaltningsrättslig och handlar om jävsbestämmelser. Eftersom din fråga publiceras har jag ändrat information i din fråga som skulle kunna härledas till dig. Jag tolkar din fråga som att nämnden för X är en kommunalnämnd och att jävsreglerna i kommunallagen (KomL) tillämpas.

Jäv uppstår i regel när ärenden handläggs eller när beslut fattas av fullmäktige/ledamöter som på olika sätt personligen berörs av ärendet eller att ärendet berör tex ledamotens sambo, make, barn, syskon eller någon annan närstående. Jäv kan även uppkomma om en ledamot i en nämnd handlägger ett ärende vilket det finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans/hennes opartiskhet i ärendet s.k. delikatessjäv.

Bestämmelser om jäv för nämndledamöter är strängare än jävsregler som gäller för fullmäktige och de jävsgrundande omständigheterna anges i KomL 6 kap 28 §,

En förtroendevald är jävig, om

1. saken angår honom eller henne själv eller hans eller hennes make, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för den förtroendevalde själv eller någon närstående, 2. han eller hon eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång, 3. ärendet rör tillsyn över sådan kommunal verksamhet som han eller hon själv är knuten till, 4. han eller hon har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken, eller 5. det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för hans eller hennes opartiskhet i ärendet.

Om det är uppenbart att frågan om opartiskhet saknar betydelse, ska nämnden bortse från jäv enligt 6 kap 29 § KomL. Detta är främst aktuellt vid rena rutinärenden, t.ex. ärende avseende registrering eller utbetalning av löner då utgången av handläggningen är på förhand given.

En förtroendevald som är jävig i ett ärende hos en nämnd får inte delta eller närvara vid handläggningen av ärendet. Den förtroendevalde får dock vidta åtgärder som inte någon annan kan utföra utan att handläggningen försenas avsevärt. Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom eller henne ska självmant uppge det.

Har det uppkommit en fråga om jäv mot en förtroendevald och har någon annan inte trätt i dennes ställe, ska nämnden snarast besluta i jävsfrågan. Den som jävet gäller får delta i prövningen av jävsfrågan endast om nämnden annars inte är beslutsför och någon annan inte kan tillkallas utan olägligt uppskov enligt KomL 6 kap 30 §.

KomL 6 kap 31 § stadgar vidare att om ett ärende hos en nämnd berör ett aktiebolag där kommunen eller landstinget äger minst hälften av aktierna eller en stiftelse där kommunen eller landstinget utser minst hälften av styrelseledamöterna, ska den som handlägger ärendet inte anses jävig enligt 28 § 2 eller 5 enbart på grund av att han eller hon är ställföreträdare för bolaget eller stiftelsen eller på något annat sätt är knuten dit. Detta gäller inte när en nämnd handlägger ärenden som avser myndighetsutövning mot enskilda.

Den som handlägger ett ärende hos en nämnd ska inte heller anses jävig enligt KomL 28 § 5 enbart på grund av att han eller hon tidigare har deltagit i handläggningen av ärendet hos en annan nämnd.

Om jäv förekommer innebär det att beslutet som nämnden har fattat inte har kommit till i laga ordning då kan det beslutet överklagas enligt KomL 6 kap 32 §.

Svar

Om du på något sätt har handlagt ärendet eller deltagit vid sammanträde där beslutet fattatdes om uppdrag för "verksamhetsutveckling B", för ditt privata företag vid ditt arbete hos nämnden X där du själv får kontraktet eller har medverkat i beslutet på sammanträdet är du troligen jävig enligt KomL 6 kap 28 § punkt 1 alternativt punkt 5. Om du inte har handlagt ärendet eller inte har deltagit på sammanträdet där beslut fattats om detta ärende är du inte jävig.

Baserat på den information du har skrivit i frågan verkar det inte som att du har varit jävig men jag är osäker på om du har tagit upp all relevant information. Det framstår som korrekt att du självmant sagt upp ditt uppdrag hos nämnden kort tid efter att du fick vetskap om att ditt privata bolag skulle få uppdraget. Jag tolkar det som att du menar att du signerade avtalet som "verksamhetsutvecklare B" tio dagar efter att du frånträtt din förtroendeposition vid nämnden vilket också talar emot jäv.

Om du har någon följdfråga på mitts svar eller vill anlita en av våra jurister är du välkommen att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Jessica KondukRådgivare