Jäv vid kommunal verksamhet

Jäv?

Jobbar i en kommunal förvaltning där det ska rekryteras en ny enhetschef. Har nu fått höra att en av kandidaterna är kusin med en av mina arbetsledarkollegor. Faller detta under jäv att ev ny chef har en kusin som underställd? Tänker på lönefrågor, ev hantering av konflikter etc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du skriver till oss på Lawline!

Reglerna om jäv i kommunalverksamhet finns i 6 kap. 24 § kommunallagen (https://lagen.nu/1991:900#K6P24S1). I p.1 anges att jäv som baseras på släktskap omfattar "honom själv eller hans make, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående". Som du ser är inte kusiner uppräknade som något släktskap som automatiskt anses som jäv.

Med "annan närstående" anges andra personer som till följd av sin kontakt kan medföra att en tjänsteman anses som jävig. För att avgöra om jäv få föreligger behöver en individuell bedömning göras för att kunna avgöra om jäv föreligger. Dock är inte personens släktskap som kusin tillräckligt för att jäv ska anses föreligga. Se prop (1971:30 s.355)

Jag hoppas du blev nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning,

Jakob PeräRådgivare