FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2016

Jävig bodelningsförrättare

Hej. jag och min fd. fru har sökt bodelningsförrättare och fått en utsedd av tingsrätten i samband med vår skiljsmässa och det har visat sig att denne advokat är samma som jag har varit och konsulterat med. Min fråga är advokaten jävig ? . Min fd. vill att vi byter bodelningsförrättare och jag vill att det ska vara den tingrätten har utsett.

Timmy Ekstrand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 17 kap 1 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) ska domstolen på ansökan av en av makarna förordna om bodelningsförrättare om makarna inte kan enas om bodelningen. Endast den som samtyckt till att vara bodelningsförrättare får förordnas till det och en bodelningsförrättare ska entledigas om det finns skäl för detta enligt 17 kap 4 § ÄktB. Enbart det faktum att du konsulterat med denna advokat utgör inte ett skäl för entledigande. Det finns inga jävsregler om förordnande av bodelningsförrättare men om din före detta känner att advokaten är jävig har hon möjlighet att föreslå att en annan ska vara bodelningsförrättare.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare