Jävig handläggare

Jag bodde i Malmö för några år sedan och blev arbetslös. Ringde till socialen och i andra änden svarade min dåvarandes pojkväns fd sambo. Jag berättade för hennes kolleger att jag inte ville ha en annan handläggare pga den för mig obehagliga situationen, men det fick jag inte. Blev deppig och "sket" i soc pengar och fick hyres skulder. Jag tycket soc malmö gjort fel!

Lawline svarar

Hej,

då detta gäller en myndighets handläggning av ärende så tillämpas förvaltningslagen.

Då det var din pojkväns före detta sambo så misstänker jag att delikatessjäv föreligger. Detta innebär att det finns en särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till handläggarens opartiskhet i ärendet. 11 § 1 st. 5 p.

Om du har anmält att hon är jävig (som du nog får anses ha gjort) och någon inte träder i hennes ställe, så måste myndigheten fatta ett formellt beslut. Om hon anses jävig så får hon inte handlägga i ärendet. Om myndigheten kommer fram till att hon inte är jävig så får du överklaga det beslutet men endast i samband med överklagande av huvudärendet (dvs. att du inte får försörjningsstöd). 12 §

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare