FrågaSKATTERÄTT26/09/2016

Juridiskt tillåtet för företag att dela ut tävlingsvinst?

Hej!

Jag undrar om det är juridiskt ok att som företag arrangera en mässtävling (yrkesrelaterad mässa), där en vinnare dras bland de som svarat alla rätt och priset är en övernattning för två (privat bruk).

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Marie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är absolut tillåtet att dela ut tävlingsvinster. Det som dock kan vara betungande är att dessa vinster kan bli föremål för beskattning.

Tävlingsvinster kan vara skattefria om kraven i 8 kap 4 § IL är uppfyllda. För att vinsten ska vara skattefri får den inte hänföras till en anställning eller uppdrag och inte bestå av kontanter eller liknande. Vinsten är inte heller skattefri om den avser ett minnesföremål (medaljer, plaketter ...) som överstiger 3% av prisbasbeloppet (ca 1300kr men varierar från år till år). Dessa krav är kumulativa vilket innebär att samtliga krav måste vara uppfyllda för att vinsten ska vara skattefri. Delas vinsten ut till en "icke-anställd" så faller ett av kraven ovan och vinsten blir skattefri.

Om vinsten är skattepliktig beskattas den som inkomst av tjänst.

Med vänliga hälsningar,

Alban DautajRådgivare