Justeras gåvor till bröstarvinge i efterhand?

Hej!

Jag fick nyss veta att min bror, sedan några år, fått ett månatligt belopp överfört från vår mor. Detta har skett utan min vetskap, och vet inte om de egentligen vill att jag ska veta det heller.

Min fråga är - vad händer när det bli aktuellt att min bror och jag ska ärva? Det rör sig ju redan om en ganska rejäl summa pengar - kan man justera det i efterhand?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att det en förälder ger till sitt barn under livet ska räknas som förskott på arv om man inte ex. skrivit i ett gåvobrev att det inte ska räknas av från ett framtida arv eller det är tydligt att det inte varit menat som förskott på arv (se ärvdabalken 6 kap. 1 §). Utan att veta mer är det svårt att säga hur de här gåvorna kommer bedömas. Om gåvorna räknas som förskott på arv innebär det att summan din bror har fått räknas av från hans arv när er mamma dör, och då justeras det när arvet ska fördelas.

Däremot är man inte skyldig att betala tillbaka förskott på arv om man har fått mer i förskott än vad det senare visar sig att man skulle ärva (se ärvdabalken 6 kap. 4 §). Obs. om förskottet inskränker på din laglott (hälften av din del av kvarlåtenskapen) kan din bror bli bli återbetalningsskyldig om det inte finns särskilda skäl emot en återbetalning (se ärvdabalken 7 kap. 4 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare