Kallelse till möte i ideell förening

Hej!

Jag sitter som styrelsemedlem i en ideell förening. Vi har på senaste tiden haft en del konflikter och olika åsikter. Får ordförande och övriga styrelsen lov att kalla till möte utan att meddela mig (och en person till som är av samma åsikt) Alltså kalla till möte och genomföra möte utan vår vetskap?

Under dessa möten har de ändrat tidigare beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Det finns inga civilrättsliga lagar som kontrollerar en ideell förening såsom det finns för t.ex. handelsbolag och ekonomiska föreningar, därav finns det inte heller lagstadgat hur organen ska styras och uppträda.

När en ideell förening upprättas så upprättas även stadgor som föreningar har att rätta sig efter dessa fungerar som den ideella föreningens lagar. Kontrollera vad som står i era stadgar så bör du finna svaret där.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare