FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2017

Kan arbetsgivare kräva mig utföra uppgifter utanför mitt område?

Hej!

Kan min arbetsgivare kräva att jag utbilda mina medarbetare som jobbar inom en helt annan yrkes område än min egen?

Jag har själv aldrig utbildat någon tidigare och jag svarade att jag känner mig inte bekväm i det området men han försöker tvinga mig att göra det och sa att jag måste!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att en arbetstagare skall utföra dess uppgifter som denne har tilldelats. Arbetsgivaren har dock rätt att förfoga över sina anställda, bl.a. ge uppgifter som inte regleras i anställningsavtalet.

I Arbetsdomstolens dom 1929 nr. 29 angavs att en arbetstagare "är skyldig att mot de avtalsenliga löneförmåner, som gälla för det arbete, vari han är anställd, utföra allt sådant arbete för arbetsgivarens räkning, som står i naturligt samband med dennes verksamhet och kan anses falla inom vederbörande arbetares allmänna yrkeskvalifikationer."

I ditt fall skulle såldes din arbetsgivare kunna kräva att du utför hans önskemål om arbetsuppgiften står i naturligt samband med din verksamhet och att du har kvalifikationerna att göra det. Om arbetsgivaren inte lyssnar på dina synpunkter kan du vända dig till ditt fackförbund så kan de hjälpa dig med ditt ärende.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid funderingar.

Jag önskar dig en trevlig kväll och gott nytt år,

Robert GreenRådgivare