Kan arvingar avtala om uppdelning av framtida arv?

Två syskon som vill ställa saker och ting rätt.

Vi är två syskon som hela livet blivit behandlade olika av en förälder, utan egentligt skäl. Vi vet hur testamentet ser ut den ena blir nästan helt utan, den andra får det mesta. Nu är det så att vi älskar varandra och vill inte ha en fortsättning av detta förfaringssätt och splittning av familjen, vi vill skriva ett lagligt papper emellan oss så att vid bortgång av föräldern delar vi lika 50/50. Hur skrivs detta så att det lagligen blir riktigt och hållbart?

Ett syskonpar som strider för gemenskap och inte splittring.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga.

Jag förstår det som att ni syskon vill avtala om hur ni ska dela upp ett framtida arv mellan er för att arvet ska bli mer rättvist fördelat. Ett sånt avtal är inte giltigt (se ärvdabalken 17 kap. 1 §). Däremot krävs det att någon bestrider avtalet för att det ska förklaras ogiltigt.

Jag vill flika in här att man inte kan testamentera bort en bröstarvinges laglott (se ärvdabalken 7 kap. 3 §). Laglotten utgör halva arvslotten (se ärvdabalken 7 kap. § §). Det innebär att om ni är två syskon som utan ett testamente skulle ärva 100.000 var, så har ni alltid rätt till minst 50.000 kr.

Hoppas ni har fått svar på er fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare