Kan barnet ärva från sin far som gått bort innan barnet är fött?

Vår son dog och 7 veckor efter föddes hans barn.

Är barnet att betrakta som bröstarvinge trots att hon inte var född när fadern dog?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni har vänt er till Lawline med er fråga!

Jag beklagar det som har hänt.

Regler om arvsrätt finns i Ärvdabalken (ÄB), se här.

Vem kan ärva?
Som utgångspunkt är det den som lever vid arvlåtarens död som kan ärva, ÄB 1:1. Vidare står det i bestämmelsen att barn, som är avlat innan arvlåtarens död, kan ärva om barnet föds med liv.

Barnet kan således ärva sin far torts att han gick bort innan hon föddes. Hon är att betraktas som bröstarvinge, ÄB 2:1. Var föräldrarna gifta är barnets arvsrätt däremot underordnad makes arvsrätt, se ÄB 3 kap.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga. Om ni undrar något mer är ni välkomna att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare